Ο Θανάσης Σουφλιάς είναι ένα από τα πιο γνωστά ονόματα διοικητικών στελεχών στο ελληνικό μπάσκετ. Μετά από μια δεκαετή πορεία ως επαγγελματίας αθλητής σε Ελλάδα και Κύπρο, παρέμεινε κοντά στα παρκέ, αλλά αυτή τη φορά με κοστούμι και όχι με αγωνιστική εμφάνιση. Για σχεδόν μια δεκαετία, εργαζόταν στον Προμηθέα Πάτρας. Από το καλοκαίρι του 2025 είναι ο General Manager της ΚΑΕ Μαρούσι.
—
Το παρόν και το μέλλον της ΚΑΕ Μαρούσι
Sportbiz: Κύριε Σουφλιά, έχετε μια πορεία αρκετών ετών στο ελληνικό μπάσκετ, τόσο σε αγωνιστικό όσο και σε διοικητικό επίπεδο. Τι σας οδήγησε να αναλάβετε τη θέση του General Manager στην ΚΑΕ Μαρούσι;
Θανάσης Σουφλιάς: Το Μαρούσι είναι ένας ιστορικός σύλλογος για το ελληνικό μπάσκετ, με μια μοναδική κληρονομιά, μη ξεχνάμε πως πρόκειται για μια ομάδα που έχει φέρει έναν ευρωπαϊκό τίτλο και έχει παίξει σε υψηλό επίπεδο. Αυτό που με κέρδισε ήταν η δυναμική των ανθρώπων της ομάδας και το όραμά τους. Όλοι στην ομάδα μοιραζόμαστε ένα κοινό χαρακτηριστικό, δεν προσεγγίζουμε την καθημερινότητα ως μια απλή δουλειά, αλλά ως μια συνεχή πρόκληση να επανασυνδέσουμε την ομάδα με το ένδοξο παρελθόν της και να χτίσουμε ένα πραγματικά βιώσιμο μέλλον στην κορυφαία κατηγορία.
SB: Ποιες ήταν οι πρώτες προτεραιότητές σας σε επίπεδο οργάνωσης, οικονομικής σταθερότητας και αγωνιστικού προσανατολισμού, όταν αναλάβατε τον ρόλο σας;
Θ.Σ. Σίγουρα η σταθερότητα και τα τακτοποιημένα οικονομικά του συλλόγου παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο στο οργανωτικό κομμάτι. Η ομάδα χαρακτηρίζεται από οικονομική υγεία -για την οποία βέβαια φροντίζουμε κι εμείς, με αυστηρή διαχείριση και αποφυγή υπερβολών- κι αυτό μας έδωσε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε δομές επαγγελματικού επιπέδου και να απολαμβάνουμε κατά γενική ομολογία την εμπιστοσύνη της αγοράς.
Στο αγωνιστικό μέρος, εστιάσαμε στη δημιουργία ενός μάχιμου ρόστερ που θα ανταποκρίνεται στη «σκληράδα» της Stoiximan Basket League. Θέλαμε αθλητές με κίνητρο και φιλοσοφία που να ταιριάζει στον προπονητή, παίζοντας σύγχρονο και ανταγωνιστικό μπάσκετ.
Ταυτόχρονα, δώσαμε βάρος στην άμεση επανασύνδεση με την πόλη του Αμαρουσίου, τους τοπικούς φορείς και τους φιλάθλους, αναζωογονώντας τη σχέση μας με τη βάση μας.
SB: Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι της ομάδας για την επόμενη διετία σε αγωνιστικό, εμπορικό και κοινωνικό επίπεδο;
Θ.Σ. Η καθιέρωση της ομάδας στη Stoiximan Basket League, η διεκδίκηση της συμμετοχής στα Playoffs και, μακροπρόθεσμα, η επιστροφή στην Ευρώπη. Οι επιτυχίες εντός του παρκέ, θεωρούμε θα μας δώσουν την απαραίτητη ώθηση για αύξηση των εσόδων από χορηγίες και εισιτήρια, αλλά γιατί όχι, και για δημιουργία νέων πηγών εσόδων. Θέλουμε το Μαρούσι να γίνει ένας αξιόπιστος και ελκυστικός συνεργάτης, με σταθερές και μακροχρόνιες συνεργασίες με χορηγούς και προμηθευτές. Όσον αφορά τους στόχους μας για τη σχέση μας με την κοινωνία, επιθυμούμε να αναδειχθεί το Μαρούσι σε πρότυπο οργανισμό για την περιοχή. Επενδύουμε σε δράσεις κοινωνικής ευθύνης, φέρνοντας τους αθλητές πιο κοντά στη νεολαία και προωθώντας τις αξίες του αθλητισμού.
SB: Πώς σκοπεύετε να “ξανασυστήσετε” το brand Μαρούσι στη νέα γενιά φιλάθλων που δεν έχει ζήσει τις επιτυχίες των 2000s;
Θ.Σ. Η ιστορία μας αποτελεί το θεμέλιο, αλλά η προσέγγισή μας οφείλει να είναι σύγχρονη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες του σήμερα: επενδύουμε σε ένα δυναμικό digital first μοντέλο με στοχευμένο ψηφιακό marketing και ενεργή παρουσία στα social media, δημιουργώντας περιεχόμενο που μιλάει στη γλώσσα των νέων. Την ίδια στιγμή αναβαθμίζουμε την εμπειρία του γηπέδου ώστε κάθε αγώνας να μετατρέπεται σε ένα ολοκληρωμένο οικογενειακό event και σημείο ψυχαγωγίας, πέρα από τα στενά όρια ενός αγώνα μπάσκετ. Τέλος, προσπαθούμε να φέρνουμε τους παίκτες μας σε άμεση επαφή με σχολεία και ακαδημίες, καλλιεργώντας πρότυπα που θα εμπνεύσουν τη νέα γενιά.
SB: Σε ποιες πρωτοβουλίες επενδύει η ΚΑΕ Μαρούσι για να ενισχύσει τη σχέση της με την τοπική κοινωνία και το brand loyalty των φιλάθλων της;
Θ.Σ. Η σχέση μας με την τοπική κοινωνία βρίσκεται στο επίκεντρο της προσπάθειάς μας και αποτελεί καθοριστικό στοιχείο της ταυτότητάς μας αλλά και των δράσεων που υλοποιούμε. Σε αυτό το πλαίσιο, τρέχουμε ήδη δράσεις κοινωνικής ευθύνης για την υποστήριξη ευπαθών ομάδων και την προώθηση της υγείας στα μέλη της κοινότητάς μας. Παράλληλα, ενισχύουμε τη συνεργασία μας με τις ακαδημίες της ευρύτερης περιοχής, δημιουργώντας ένα σταθερό κανάλι επικοινωνίας και εξέλιξης για τα νέα παιδιά. Τέλος, οργανώνουμε ειδικές δράσεις αποκλειστικά για τους κατόχους διαρκείας, όπως συναντήσεις με τους παίκτες κ.α., ενδυναμώνοντας την αίσθηση του «ανήκειν» στη μεγάλη οικογένεια του Αμαρουσίου.
Επαγγελματικό μπάσκετ
SB: Υπάρχει κατά τη γνώμη σας ένα βιώσιμο μοντέλο λειτουργίας για μια ελληνική ΚΑΕ;
Θ.Σ. Η προοπτική υπάρχει, αλλά απαιτεί τομές με το παρελθόν και υιοθέτηση ενός βιώσιμου μοντέλου που στηρίζεται σε τρεις βασικούς άξονες:
- αυστηρή οικονομική διαχείριση και λειτουργία με προϋπολογισμούς που διασφαλίζουν ισορροπία εσόδων και εξόδων
- ανάπτυξη ιδίων εσόδων -ώστε η ομάδα να μην βασίζεται μόνο στην οικονομική δυνατότητα του κύριου μετόχου- με ενίσχυση χορηγιών, εισιτηρίων και merchandise
- συστηματική επένδυση στις υποδομές και στην ανάδειξη νέων Ελλήνων παικτών, κάτι που μειώνει το κόστος των συνεχών μεταγραφών/αλλαγών και δημιουργεί αξία είτε για πώληση (έσοδα από buy-out) είτε για πιο συγκρατημένη δαπάνη μισθοδοσιών στη μελλοντική στελέχωση της ομάδας.
SB:Περίπου σε τι ποσοστό κυμαίνεται το αγωνιστικό payroll επί του συνόλου των εξόδων μιας ΚΑΕ; Τι ισχύει σε άλλες χώρες με βάση τη δική σας εμπειρία;
Θ.Σ. Στην Ελλάδα, δυστυχώς, σε πολλές ομάδες το αγωνιστικό payroll, δηλαδή οι μισθοί παικτών και προπονητών, φτάνει το 60% έως και 75% των συνολικών εξόδων, ποσοστό ιδιαίτερα υψηλό και επισφαλές. Ενίοτε, ακόμη μεγαλύτερο, σε ακραίες περιπτώσεις. Αντίθετα, σε πιο υγιή μοντέλα λειτουργίας της Ευρώπης, όπως στη Γερμανία και την Ισπανία, το βέλτιστο επίπεδο διαμορφώνεται συνήθως κάτω από το 60%, ακόμη και στο εύρος 45–55%. Η διαφορά αυτή οφείλεται κυρίως στα σημαντικά υψηλότερα έσοδα που εξασφαλίζουν οι ξένες ομάδες από τηλεοπτικά δικαιώματα, εισιτήρια και γενικότερα από ένα πιο οργανωμένο και αποδοτικό marketing που παράγει χρήματα για τις ομάδες.
SB: Θεωρείτε ότι οι συνθήκες στη Stoiximan Basket League (νέα χορηγικά deals, καινοτομίες στο πρόγραμμα, προβολή σε ελεύθερο κανάλι κ.α.) μπορεί να οδηγήσει σε περαιτέρω ανάπτυξη;
Θ.Σ. Οι κινήσεις που έχουν γίνει είναι πολύ θετικές και δείχνουν ότι υπάρχει η βούληση. Η προβολή σε ελεύθερο κανάλι είναι κρίσιμη για την αύξηση της διείσδυσης στην κοινότητα και κατ’ επέκταση στην αγορά.
Για να μιλήσουμε όμως για βιώσιμη ανάπτυξη σε όλη τη Λίγκα, χρειάζεται αύξηση των κεντρικών εσόδων (όχι μόνο χορηγικά, αλλά και τηλεοπτικά) που μοιράζονται στις ΚΑΕ, και ένα κοινό στρατηγικό πλάνο για την αναβάθμιση του προϊόντος και των εγκαταστάσεων σε όλη την Ελλάδα.
SB: Υπάρχει επαρκής “εμπορική αγορά” γύρω από το ελληνικό πρωτάθλημα μπάσκετ; Πόσο σημαντική είναι η παρουσία χορηγών για την εύρυθμη λειτουργία μιας ομάδας;
Θ.Σ. Εμπορική αγορά υπάρχει, γιατί το ελληνικό μπάσκετ έχει ένθερμους φιλάθλους και μεγάλη ιστορία. Ωστόσο, χρειάζεται πιο επαγγελματική προσέγγιση και από τις ομάδες και από τη Λίγκα. Η παρουσία χορηγών είναι ζωτικής σημασίας, είναι η δεύτερη πηγή εσόδων μετά την ιδιωτική χρηματοδότηση. Χωρίς αυτούς, ο προγραμματισμός και η εντός του παρκέ ανταγωνιστικότητα είναι αδύνατα. Οι χορηγοί παρέχουν την απαραίτητη ρευστότητα, αλλά ταυτόχρονα επιβεβαιώνουν την εμπορική αξία του αθλήματος και της ομάδας. Υπάρχει, δηλαδή, μια αξία και εξασφαλισμένη προβολή για όποιον συνδέεται με το μπάσκετ και τη Stoiximan Basket League.
SB: Τι θα μπορούσε να αλλάξει ώστε οι ελληνικές ομάδες να καταφέρουν να προσελκύσουν περισσότερες επενδύσεις και εμπορικό ενδιαφέρον;
Θ.Σ. Για να αναπτυχθεί πραγματικά το προϊόν, απαιτείται μια ολοκληρωμένη και επαγγελματική βάση: σύγχρονες εγκαταστάσεις που προσφέρουν premium εμπειρίες -όπως VIP boxes και ειδικούς χώρους φιλοξενίας- ώστε να καταστούν ελκυστικές για εταιρικούς πελάτες· αξιοποίηση δεδομένων και παροχή μετρήσιμων αποτελεσμάτων στους χορηγούς μέσω των ψηφιακών καναλιών και του fan data, διασφαλίζοντας ξεκάθαρο ROI για τα χρήματα που διέθεσαν στις ομάδες· και, τέλος, μια σταθερή εικόνα θεσμικής συνέπειας και οικονομικής διαφάνειας από τη Λίγκα και τις ομάδες, ώστε να ενισχυθεί η αξιοπιστία του αθλήματος συνολικά.
Ελληνικό μπάσκετ
SB: Πώς βλέπετε τη γενικότερη κατάσταση του ελληνικού μπάσκετ σήμερα οικονομικά, αγωνιστικά και θεσμικά; Μπορεί η κατάκτηση του χάλκινου μεταλλίου στο πρόσφατο Eurobasket να αποτελέσει σημείο επανεκκίνησης;
Θ.Σ. Το ελληνικό μπάσκετ βρίσκεται σε μια μεταβατική φάση. Οικονομικά, υπάρχει μεγάλη ανισορροπία μεταξύ των δύο μεγάλων ομάδων και των υπολοίπων. Θεσμικά, χρειαζόμαστε περισσότερη συνεργασία και κοινή στρατηγική.
Η επιτυχία της Εθνικής Ομάδας ήταν μια τεράστια ένεση ηθικού και μας υπενθύμισε το ταλέντο που υπάρχει. Μπορεί να αποτελέσει σημείο επανεκκίνησης αν αξιοποιηθεί σωστά, δηλαδή να φέρει περισσότερα παιδιά στα γήπεδα και να μας πιέσει να επενδύσουμε μεθοδικά στις ακαδημίες και τις υποδομές μας.
SB: Πόσο έτοιμο θεωρείτε το ελληνικό μπάσκετ (από πλευράς υποδομών, διακυβέρνησης και οικονομικής διαχείρισης) να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του παιχνιδιού σήμερα;
Θ.Σ. Με βάση το τι γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η συνολική εικόνα του ελληνικού μπάσκετ είναι κάπως ανεπαρκής και απαιτεί νομίζω ουσιαστικές παρεμβάσεις.
Οι περισσότερες υποδομές εξακολουθούν να είναι παλαιωμένες, με γήπεδα που δεν λειτουργούν ως πραγματικές πηγές εσόδων. Στη διακυβέρνηση -τουλάχιστον του επαγγελματικού πρωταθλήματος- χρειάζεται μια πιο ενιαία φωνή και ισχυρότερη θεσμική εκπροσώπηση του ΕΣΑΚΕ.
Τέλος, όσον αφορά την οικονομική διαχείριση είναι αναγκαία πιστεύω μια αυστηροποίηση του οικονομικού πλαισίου λειτουργίας , ώστε οι ομάδες να λειτουργούν σύμφωνα με τις πραγματικές τους δυνατότητες και να αποφεύγεται ο φαύλος κύκλος των υπερβολικών χρεών.
Εξελίξεις στο ευρωπαϊκό μπάσκετ
SB: Το ευρωπαϊκό μπάσκετ βρίσκεται σε φάση έντονων ζυμώσεων, με τη EuroLeague να εξετάζει νέα μοντέλα διοίκησης και το NBA να φλερτάρει με πιθανή ευρωπαϊκή παρουσία. Πώς βλέπετε αυτή την προοπτική;
Θ.Σ. Είναι μια εποχή μεγάλων αλλαγών. Η EuroLeague οφείλει να βρει το δικό της, σταθερό μοντέλο ανάπτυξης. Όσον αφορά το NBA, ενώ το ενδιαφέρον είναι υπαρκτό, πιστεύω ότι οι πρακτικές και οικονομικές δυσκολίες για μια πλήρη ευρωπαϊκή παρουσία είναι τεράστιες. Αν υπάρξει, θα είναι μια εξαιρετικά περιορισμένη επέκταση σε 2-3 μεγάλες αγορές. Η γενικότερη τάση πάντως είναι η ενοποίηση και η συνεργασία με κάποια -λίγα- μεγάλα αθλητικά brands.
SB: Ποιο θα μπορούσε να είναι το ρεαλιστικό μέλλον για ομάδες μεσαίου μεγέθους όπως το Μαρούσι, αν λάβει χώρα μια τέτοια κοσμογονία;
Θ.Σ. Για εμάς, ο δρόμος είναι ξεκάθαρος και βασίζεται στη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη δικών μας αθλητών. Πρώτος στόχος είναι η εδραίωση: να αποτελούμε μια σταθερή δύναμη στην εθνική Λίγκα, με αγωνιστική και οργανωτική συνέπεια. Παράλληλα, θέλουμε να λειτουργούμε ως πραγματικό «φυτώριο» νέων, ποιοτικών παικτών, που θα τιμήσουν τα χρώματα του Αμαρουσίου και θα έχουν την ικανότητα να πρωταγωνιστήσουν σε μεγάλες ομάδες ή να συνεχίσουν την καριέρα τους στο εξωτερικό, δημιουργώντας πολύτιμη προστιθέμενη αξία για τον σύλλογο. Τέλος, φιλοδοξούμε να καθιερωθούμε ως ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της τοπικής αγοράς μας και να ενισχύουμε συστηματικά τη σχέση μας με την πόλη του Αμαρουσίου.
SB: Πόσο κοντά πιστεύετε ότι είμαστε σε ένα μπασκετικό financial fair play στη λογική της UEFA, με υποχρεωτικό χαρακτήρα, ποινές και επιτήρηση;
Θ.Σ. Είμαστε πολύ κοντά, ιδιαίτερα στη EuroLeague, όπου οι συζητήσεις είναι σε προχωρημένο στάδιο. Είναι η μόνη λύση για να διασφαλιστεί η μακροπρόθεσμη επιβίωση των συλλόγων και η ισοτιμία των συνθηκών ανταγωνισμού. Στην Ελλάδα, η εφαρμογή ενός αντίστοιχου, αυστηρού οικονομικού πλαισίου είναι απαραίτητη για να σταματήσει ο κύκλος των χρεών και να προστατευθούν οι ομάδες που λειτουργούν υπεύθυνα.




