Naming rights στο μπάσκετ – όταν ο χορηγός συνδέεται με την ταυτότητα της ομάδας

Η παρουσία χορηγών ονοματοδοσίας στο ευρωπαϊκό και ελληνικό μπάσκετ δεν είναι μια νέα τάση. Αντίθετα, αποτελεί έναν από τους πιο ισχυρούς μηχανισμούς σύνδεσης εταιρειών με την αγωνιστική ταυτότητα συλλόγων εδώ και δεκαετίες. Ο πιο χαρακτηριστικός σταθμός αυτής της διαδρομής παραμένει για πολλούς η Kinder Bologna. Από το 1996 έως το 2002, η Virtus δεν έφερε απλώς το όνομα του χορηγού της, έγινε η ίδια το brand. Η συμφωνία συνδέθηκε με τίτλους και προβολή, ένα σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας και μια ανάμνηση που αποτελεί σημείο αναφοράς μέχρι και σήμερα, για την αξία της επίσημης ονομασίας ενός συλλόγου ως χορηγικό asset.

Στην Ισπανία, η Baskonia καθιερώθηκε διεθνώς μέσα από την εποχή της TAU Cerámica, μια συνεργασία που κράτησε από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 έως το 2009 και ταυτίστηκε με την αγωνιστική της άνοδο. Στη Γερμανία, η Brose Bamberg κατάφερε για σχεδόν μία δεκαετία να δημιουργήσει ένα συνεκτικό μοντέλο εταιρικής και αγωνιστικής ταυτότητας, αποδεικνύοντας ότι ο χορηγός ονοματοδοσίας μπορεί να «παίξει μπάλα» σε άλλο επίπεδο, όσον αφορά τη σύνδεση με την ταυτότητα της ομάδας.

Η Ελλάδα είχε τις πρώτες της απόπειρες αρκετά νωρίς, με τον Πανιώνιο Chipita στα μέσα των ’90s να αποτελεί ένα από τα πρώτα παραδείγματα εξαιρετικά επιτυχημένης ονοματοδοσίας, σε μια εποχή που το μπάσκετ πρωταγωνιστούσε στο ελληνικό αθλητικό στερέωμα. Από τότε μέχρι σήμερα, η ονοματοδοσία συλλόγων χαρακτηρίζεται από περιόδους ύφεσης και έξαρσης, άλλοτε υπάρχει πληθώρα τέτοιων συνεργασιών, άλλοτε ελάχιστες. Στο σήμερα όμως, με τις ανάγκες εξεύρεσης χορηγικών εσόδων που διαμόρφωσε η μακροχρόνια κρίση και η απόσυρση χρηματοδοτών, από κοινού με τον αυξημένο ανταγωνισμό των τελευταίων ετών, η ύπαρξη χορηγών ονόματος στις ομάδες της Basket League έχει παγιωθεί και αγγίζει το 70% τη φετινή σεζόν.

Η κατάσταση στην Stoiximan Basket League

Η φετινή εικόνα της Basket League δείχνει μια αγορά που έχει πλέον αποδεχθεί την ονοματοδοσία ως κεντρικό στοιχείο του χορηγικού οικοσυστήματος. Από τις 13 ομάδες, οι 9 έχουν ονοματοδότη, αναδεικνύοντας την αυξημένη σημασία και επίδραση του συγκεκριμένου asset. Στον χορηγικό χάρτη συναντάμε διαφορετικούς κλάδους: από κατασκευαστικές και εταιρείες αναψυκτικών μέχρι ξενοδοχεία, αυτοκινητοβιομηχανίες και ταξιδιωτικές υπηρεσίες.

- Advertisement -

Οι ομάδες που διατηρούν χορηγό ονόματος είναι οι:

  • Παναθηναϊκός AKTOR
  • Περιστέρι Betsson
  • Προμηθέας Πάτρας Βίκος Cola
  • Καρδίτσα Ιαπωνική
  • Άρης Betsson
  • Κολοσσός H Hotels Collection
  • Μύκονος Betsson BC
  • Μαρούσι Chery
  • Πανιώνιος Cosmorama Travel

Η κυριαρχία της Betsson είναι εμφανής, καθώς έχει παρουσία σε τρεις ομάδες της λίγκας. Η δυναμική των στοιχηματικών εταιρειών δεν αποτελεί ελληνική ιδιαιτερότητα, αλλά μέρος μιας ευρύτερης ευρωπαϊκής τάσης όπου ο συγκεκριμένος κλάδος επιδιώκει υψηλή ορατότητα σε αθλήματα με σταθερή τηλεοπτική κάλυψη.

Την ίδια στιγμή, μόλις τέσσερις ομάδες δεν έχουν ονοματοδότη: Ολυμπιακός, ΠΑΟΚ, ΑΕΚ BC και Ηρακλής. Κάθε περίπτωση έχει τις δικές της παραμέτρους. Σε κάποιες περιπτώσεις οι επαφές απέβησαν άκαρπες, σε άλλες ήταν επιλογή η απουσία χορηγού στην επίσημη ονομασία της ομάδας.

Παρά τη γενικευμένη αποδοχή, το ζητούμενο πλέον είναι η διάρκεια και η ποιότητα των συνεργασιών. Η διεθνής εμπειρία δείχνει πως οι πιο επιτυχημένες ονοματοδοσίες συνοδεύονται από επενδύσεις σε υποδομές, ακαδημίες και συνολική ενίσχυση του οικοσυστήματος του συλλόγου. Εκεί κρίνονται και τα πραγματικά κέρδη που αποφέρουν τέτοιες συνεργασίες,  όχι μόνο από την προβολή στη φανέλα ή σε πινακίδες στο γήπεδο, αλλά στη διαμόρφωση μιας εταιρικής αφήγησης που συνδέει χορηγό και χορηγούμενο.

Το επόμενο βήμα θα είναι οι πολυετείς συμφωνίες και η βαθύτερη ενσωμάτωση των χορηγών στη λειτουργία των συλλόγων, όπως συνέβη π.χ. στην περίπτωση της Brose Bamberg.

Αν και η ελληνική αγορά έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες, το φετινό τοπίο αποδεικνύει ότι οι χορηγίες ονοματοδοσίας είναι ισχυρά εργαλεία οικονομικής σταθερότητας, ανάπτυξης και ενίσχυσης του συνολικού προϊόντος του ελληνικού μπάσκετ.

Σχετικά Άρθρα

Η Schalke επεκτείνει τη συνεργασία ονοματοδοσίας του σταδίου με τη VELTINS έως το 2036

Η FC Schalke 04 ανακοίνωσε την επέκταση της συμφωνίας...

Παναθηναϊκός AKTOR vs Ολυμπιακός: οικονομική σύγκριση των δύο ΚΑΕ

Ο Παναθηναϊκός AKTOR και ο Ολυμπιακός συνιστούν τις δύο...

Η Bayern Μονάχου προσθέτει την Aucas στο διεθνές δίκτυο συνεργασιών Red&Gold Football

Η Bayern Μονάχου συνεχίζει να χτίζει μεθοδικά το διεθνές...

Μονακό: στο προσκήνιο τα οικονομικά ζητήματα της ομάδας

Η AS Monaco Basket αποτελεί μια από τις κορυφαίες...

Σταθερά στο πλευρό της ΕΠΕ η Deloitte Ελλάδος

Η Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή ανακοίνωσε την ανανέωση της συνεργασίας...

Τηλεοπτικό σκάνδαλο FIFA: Οριστικά ένοχος ο Ντίνος Ντέρης, απορρίφθηκαν οι εφέσεις

Οριστικά ένοχος κρίθηκε ο Έλληνας επιχειρηματίας Ντίνος Ντέρης στο...

Δημοφιλή